Hurtownie dropshipping w Polsce – nowoczesny sposób prowadzenia e-biznesu. Co musisz o nich wiedzieć?

Dropshipping jako model sprzedaży istnieje już w Polsce od kilku lat. Z roku na rok, ze względu na rozwój systemów logistycznych te systemy sprzedaży zyskują coraz większą popularność. Co więc należy wiedzieć o dropshippingu? Jak zarabiać i czy faktycznie rozwiązanie to jest doskonałym a zarazem prostym sposobem na zwiększenie zasobności naszego portfela? Jak stać się dystrybutorem ulubionej marki i budować zaufanie nowych klientów? Opinię na ten temat przedstawi dzisiaj Aneta Cyrańska, specjalista SEM z agencji FunkyMedia, z którą rozmawiam w ramach niedawno uruchomionego cyklu “To jest przyszłość biznesu” na portalu Kulturalne Rozmowy. W kolejnych częściach serii rozmów o dropshippingu podpytuję właściciela hurtowni oraz dystrybutora produktów od niedawna prowadzącego e-sklep, jak system sprzedaży sprawdza się w ich biznesach.   


Sylwia Cegieła: Ostatnio dropshipping zdobywa coraz większą popularność wśród młodych przedsiębiorców. Niewielu jednak jeszcze ma świadomość, co kryje się pod tym terminem. Czy mogłabyś wyjaśnić, czym jest dropshipping i na czym polega sam model sprzedaży?
 

Aneta: Dropshipping jest znany od wielu lat. Moja pierwsza styczność od strony marketingowej i programistycznej miała miejsce z tym modelem sprzedaży w 2010 roku. Sam dropshipping polega na ‘przerzuceniu’ odpowiedzialności za stany magazynowe i dostawę towaru na dostawcę towaru, a nie sprzedawcę. W praktyce, otwierając sklep w modelu dropshipping, jedyne, co posiadamy to elektroniczny plik danych z informacjami o produkcie. To tak, jakby nasz sklep był tylko ladą wystawienniczą dla produktów, których nie posiadamy.

S.C.: Brzmi dość prosto, ale wytłumacz, jak rozpocząć współpracę w tym systemie i jak prowadzić dropshipping, aby był skuteczną formą zarobku? Co jest potrzebne
początkującym przedsiębiorcom rozpoczynającym biznes online?


Aneta: Większość osób rozpoczynających biznes oparty na dropshippingu uważa, że potrzebne jest tylko oprogramowanie, w tym przypadku sklep internetowy, a reszta potoczy się już sama. Niestety, zakup oprogramowania to dopiero początek.
Jeszcze przed założeniem sklepu należałoby przygotować biznes plan i opracować strategię, jak będziemy generować ruch na stronie, bo to od niego w dużej mierze zależy sprzedaż. Do prowadzenia sklepu opartego na dropshippingu potrzeba więc wiedzy z zakresu reklamy internetowej. To zagadnienie kryje za sobą konieczność posiadania wiedzy programistycznej, znajomości zasad tworzenia stron przyjaznych pod kątem wyszukiwarki Google, umiejętności pisania treści (SEO copywriting), marketingowca w jednym. Można powiedzieć, że w przypadku klasycznego sklepu internetowego potrzebna jest ta sama wiedza, z tą tylko różnicą, że w przypadku dropshippingu nie mamy kontroli nad tym, co dzieje się z produktami w naszym sklepie, ponieważ aktualizują się one automatycznie z hurtownią, która dostarcza plik z danymi o produktach.

S.C.: W jaki sposób wybrać dostawcę produktów, które chcemy wprowadzić do dystrybucji? Gdzie szukać odpowiedniego dla nas systemu sprzedażowego, oprogramowania?

Aneta: Na rynku dostępnych jest wiele systemów do prowadzenia sklepu internetowego od razu z możliwością integracji z wieloma znanymi hurtowniami w Polsce jak np. Rekman - zabawki, Kontri, Fiore - bielizna, Azymut - książki, Perfumesco - uroda itd. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, który wybrać - to raczej umiejętności techniczne właściciela sklepu determinują wybór. Możemy skorzystać z darmowych silników CMS do samodzielnego budowania sklepu e-commerce tj. wordpress.org z modułem sprzedaży WooCommerce czy też Prestashop, Magento. Drugą opcją są platformy e-commerce w rozliczeniu SaaS (abonamentowym): Shoper, Sky-shop.pl, Click Shop, RedCart.
Każdy z wymienionych sklepów posiada moduł do integracji pliku z danymi w postaci xml lub csv. To wystarczy, aby zintegrować sklep z hurtownią. Z doświadczenia wiem, że sam sklep i tak trzeba będzie modyfikować i dostosowywać do oczekiwań naszych i Klientów, a do tego potrzebna jest wiedza programistyczna lub współpraca z agencją reklamową. Jeśli nie mamy żadnej wiedzy na ten temat najlepiej wybrać silniki sklepów w modelu SaaS, ponieważ możemy liczyć na wsparcie techniczne.


S.C.: W jaki sposób wybierać i przede wszystkim gdzie szukać hurtowni, producentów do współpracy?
 

Aneta: Oczywiście szukać w internecie. Tu trzeba zrobić duży research. Możemy postawić na produkty, które znamy, lubimy albo sprawdzić wszystkie hurtownie, sprawdzić ceny w sklepach internetowych i dokonać analizy możliwości zarobkowania i oceny marży, na jakiej będziemy pracowali. To w dużej mierze będzie decydowało o tym, czy będziemy mogli pozwolić sobie na inwestycję w reklamę i na to, na jakim poziomie ona będzie. To raczej pytanie o strategię marketingową i biznes plan.

S.C.: Gdzie można się nauczyć tej techniki sprzedaży? Czy są jakieś kursy? Jak się do tego przygotować?

Aneta:
Nie nazwałabym tego techniką sprzedaży, dropshipping to raczej proces. Sama technika sprzedaży, jeśli chcemy to tak nazywać, nie różni się niczym innym od prowadzenia klasycznego sklepu internetowego. Zdecydowanie najlepszą szkołą, która nas tego nauczy to doświadczenie. Na pewno warto zapoznać się z darmowym kursem od Google „Internetowe rewolucje”. To obszerna dawka wiedzy o e-marketingu.

S.C.: Opowiedz trochę o zaletach dropshippingu?


Aneta: Jedyną pozytywną stroną dropshippingu, jaką znajduję, to brak konieczności inwestowania w stany magazynowe. Przy dropshippingu czyha jednak bardzo wiele pułapek, z których nikt sobie nie zdaje sprawy. Największym problemem dropshippingu w kontekście reklamy jest duplikacja opisów i tytułów produktów oraz to, że produkty znikają ze sklepu, gdy hurtowania aktualizuje plik danych. Google zwraca bardzo dużą uwagę na unikalne opisy na stronie internetowej, a tytuły i opisy dostarczane z hurtowni są identyczne we wszystkich sklepach korzystających z dropshippingu. Praktycznie uniemożliwia to wykonanie dobrego SEO. Zapewne są jeszcze problemy logistyczne związane z dostawą i reklamacją produktów, ale w tym nie mam już doświadczenia. Osobiście uważam, że jest to dobre rozwiązanie tylko dla znawców zaawansowanych technik SEO. Jeśli pracę mamy opierać na współpracy z agencjami reklamowymi, nakłady na promocję będą za duże.

S.C.: Kto więc najbardziej zyskuje na dropshippingu? 

Aneta: Największe korzyści z dropshippingu osiągają producenci, których produkty są za darmo reklamowane, a widoczność marki w internecie się zwiększa. Niewielu przedsiębiorcom udaje się wygenerować duże dochody z tej formy sprzedaży.

S.C.: Co robić, aby znaleźć się w gronie tych szczęśliwców? Jak kierować sprzedażą, aby była skuteczna, przynosiła profity i przede wszystkim, aby dystrybutor stał się ekspertem? 

Aneta: Proponuję stworzyć markę osobistą, bycie fachowcem w danej branży ułatwi promocję produktów, które sprzedajemy. Wyznaję jedną prostą zasadę: jeśli biznes nie radzi sobie offline, to nie poradzi sobie online.

S.C.: Czy warto więc zainwestować czas i energię w dropshipping? Jakie korzyści z dropshippingu płyną dla nas dystrybutorów?

Aneta:  To dobre pole do nauki prowadzenia biznesu online. Inwestujemy tylko pieniądze i czas w promocję, a nie w stany magazynowe. Możemy także poszerzać ofertę o produkty komplementarne i tym samym zwiększyć swoje dochody. Jest to na pewno praca na cały etat, a nie z doskoku. Dobrze mieć wiedzę z zakresu programowania, na temat SEO, Google Ads, reklamy w Social Media, zdolności analityczne, lekkie pióro i umiejętności tworzenia grafik, filmów, które są trendem w komunikacji.

S.C.: Jakie modele współpracy możemy zaoferować klientowi? Jak zachęcić go, aby stał się naszym dobrym duchem i pomógł w sprzedaży produktu? Jak wzbudzić w nim zaufanie, aby chciał się tego podjąć?


Aneta: Sądzę, że głównym kryterium, na podstawie którego powinniśmy wybierać integrację z hurtownią, jest branża w jakiej się specjalizujemy oraz marża. Następnie istotne są zdjęcia, cena i stany magazynowe.


S.C.: Na ile to rozwiązanie jest popularne wśród krajowych hurtowni? Czy można już powiedzieć, że dropshipping to przyszłość handlu?

Aneta: Jak wspominałam, dropshipping jest już na rynku od przynajmniej 8 lat. Powstają coraz to lepsze magazyny i systemy logistyczne, dlatego z roku na rok cieszą się one większym zainteresowaniem.

S.C.: Czy każda branża może wejść w ten model sprzedaży, czy jednak są jakieś ograniczenia?

Aneta: Jak najbardziej to rozwiązanie jest dla każdej branży. Już teraz dostępne są gotowe integracje w branży: AGD, bielizna, biżuteria, dom, książki, obuwie, erotyka, motoryzacja, zabawki, zoologicznej. Ograniczenia są tylko natury programistycznej. Należy przygotować specjalny plik xml, csv, który będzie się codziennie aktualizował.

S.C.: O dropshippingu rozmawiamy w ramach cyklu “To jest przyszłość biznesu. Czy zatem Twoim zdaniem dropshipping może stać się przyszłością e-commerce?

Aneta: Przyszłością e-commerce sądzę, że nie. Ja postrzegam dropshiping jako doskonały sposób promocji produktów przez producentów pod warunkiem, że plik produktowy zawiera inne opisy produktów niż te, które są umieszczone na jego stronie.
Jest to także doskonały sposób na poszerzenie oferty sklepu o komplementarne produkty i zwiększenie wartości koszyka zakupów.
Integracja pozwala także na zdobywanie wiedzy bez konieczności inwestowania w towar. Środki te z pewnością powinny być przeznaczone na marketing internetowy.
Sklep internetowy nie powinien jednak bazować tylko i wyłącznie na dropshopingu, ponieważ dostępność (stany magazynowe) produktów są dość niepewne.

S.C.: Bardzo dziękuję za garść przydatnych informacji. Życzę powodzenia w realizacji planów zawodowych. 
Udostępnij na Google Plus

O mnie Sylwia Cegieła

Moją pasją są ludzie i rozmowy z nimi. Interesuje się muzyką, filmem, sztuką, sportem, modą i urodą, czyli KULTURĄ powszechnie rozumianą. Lubi też śledzić bieżące wydarzenia, dlatego właśnie założyłam bloga KULTURAlne rozmowy. Znajdziecie tam wiele ciekawych wywiadów. Współpracuje również z miesięcznikiem „Bielski Rynek”, z portalem dla kobiet Women’s Magazine. Udzielam się też gościnnie w kilku portalach lifestyle'owych, o czym informuję na bieżąco na swoim fanpage'u.
Wybierz system komentarzy (Disquis, lub Google+)

Brak komentarzy: