PATRONATY

Coraz częściej osoby będące odbiorcami mediów społecznościowych czy ogólnie mówiąc internetu zastanawiają się nad korzyścią płynącą z objęciem danego wydarzenia, projektu czy - jak jest w przypadku portalu Kulturalne Rozmowy - patronatu medialnego nad tytułem. Co zyskuje autor, wydawca a co sam patron? Nim jednak odpowiem na te pytanie, warto najpierw zastanowić się nad samą definicją PATRONATU, która - jak podają źródła internetowe - brzmi następująco: roztoczeniem sprawowanie opieki nad czymś lub nad kimś; protektorat. [Uniwersalny słownik języka polskiego. T.3 pod. red. prof. Stanisława Dubisza. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2003] 

Ogólnie więc chodzi o to, aby objąć pewnego rodzaju działaniami sponsorskimi, dzięki którym media (TV, radio, gazeta czy portal internetowy) udostępnił powierzchnię reklamową w celach promocyjnych dla danego podmiotu, wydarzenia kulturalnego, społecznego czy sportowego lub tytułu.

W efekcie patron zyskuje promocję siebie w kontekście danego obszaru działania. Jego logotypy, banery reklamowe oraz wzmianki o nim są rozpowszechniane we wszelkich dostępnych polach eksploatacji oraz materiałach promocyjnych objętych dystrybucją.

Dodatkowo, patron ma możliwość budowy pozytywnego wizerunku w mediach oraz innych nośnikach przekazu używanych przez zainteresowanych daną tematyką, co jest niezbędnym elementem strategii PR.

Oznacza to więc tylko tyle, że portal internetowy jako patron ma obowiązek informować o ukazaniu się np. danego tytułu na rynku wydawniczym. W ramach współpracy może też przeprowadzić wywiad z autorem lub napisać recenzję.

Moje zadania w ramach funkcjonowania portalu Kulturalne Rozmowy w kwestii objęcia patronatem medialnym danej książki są więc następujące: 
  • umieszczenie wiadomości o danej książce w mediach społecznościowych, czyli przede wszystkim na moim portalu i fanpage’u 
  • sfotografowanie książki oraz publikacja zdjęcia na profilu na Instagramie lub innych kanałach dystrybucji 
W zamian za to wydawnictwo jest zobowiązane do:
  • ekspozycji logotypu na czwartej (tylnej) stronie okładki oraz w materiałach promocyjnych
  • informowaniu o moim patronacie nad tytułem w mailingu oraz w materiałach promocyjnych udostępnianych w wersji graficznej w mediach społecznościowych i/lub na papierze  
Pewnie wielu z czytelników się zastanawia, czy czytam książkę przed objęciem jej patronatem. Otóż nie, ponieważ patronat to nie polecanie oraz opiniowanie danego tytułu, a jedynie informowanie ogółu o nowej publikacji. Jednak nim zdecyduję się na działania PR w tym zakresie, pierwszą czynnością jaką wykonuję, jest czytanie opisu wydawniczego czy notki prasowej, którą zazwyczaj wysyła do mnie wydawca. To pomaga w doborze tematyki utrzymanej w charakterze portalu Kulturalne Rozmowy. Następnie biorę pod uwagę, czy dana książka jest serią wydawniczą czy pojedynczym tytułem. Nie bez znaczenia jest również autor oraz kraj, z którego pochodzi. Jeśli potrafię go zidentyfikować, zgadzam się na patronat od razu. Ważne jest też wydawnictwo, które wydaje daną książkę. Dlatego zawsze wybieram takie, które wzbudza moje zaufanie, znam je z innych tytułów i jestem w stanie przewidzieć kierunek wydawniczy, w jakim podąża. Jeśli zaś chodzi o opinię, wystawiam ją zaraz po lekturze i jest ona zawsze obiektywna i niezależna od tego, czy patronuję czy nie nad książką. 

Dotychczas patronowałam we współpracy długoterminowej tytułom dwóch wydawnictw oraz kilku autorom indywidualnym. Poniżej prezentuję okładki wszystkich moich patronatów:

WYDAWNICTWO PSYCHOSKOK
      Robert P.            Bartosik              Lewicki          Jagodzińska 
           wywiad                       wywiad                       wywiad                     wywiad 
       Chmiel               Łabenda             Łabenda            Szczęch
           wywiad                         wywiad                       recenzja                     wywiad 

WYDAWNICTWO NIEZWYKŁE

Przy współpracy z tym wydawnictwem ma również niepowtarzalną okazję na współpracę przy promocji literatury anglojęzycznej. Oczywiście nie czytuję jej w oryginale (oj, to ponad moje umiejętności językowe), ale za to mogę przeprowadzić wywiady z niezwykłymi autorami amerykańskimi i poznać ich punkt widzenia na wiele spraw. Potem za to możecie u mnie na portalu przeczytać również wersje anglojęzyczne moich rozmów - zainteresowanych odsyłam tutaj. Za tę możliwość bardzo dziękuję. 

   wywiad PL         wywiad PL         wywiad PL          recenzja           wywiad PL 
  wywiad ANG     wywiad ANG     wywiad ANG                                wywiad ANG

    wywiad PL          wywiad PL         wywiad PL           recenzja           wywiad PL 
  wywiad ANG       wywiad ANG     wywiad ANG                                 wywiad ANG


PATRONATY INDYWIDUALNE

     Abemonti        Palmowska           Dudziec             Sznajder         Seredyńska     wyd. zbiorowe

Wybierz system komentarzy (Disquis, lub Google+)

Brak komentarzy: